Az 1937 decemberében átadott hidat Folly Róbert tervezte. Ez volt az ország első és egyik legnagyobb ívszerkezetű völgyhídja. A híd csaknem ötven éven át a 8-as főút részét képezte.
Avatására csak 1939. június 18-án került sor. http://www.ekmk.hu/.../kvt.../v%C3%A1ls%C3%A1g_ut%C3%A1n.pdf
Viadukt sérülése és helyreállítása
A második világháború idején elsődleges megsemmisítendő célpontként szerepelt a völgyhíd.
1944 decemberében érkezett egy utászkülönítmény Veszprémbe. Feladatuk volt, hogy robbantsák fel a villanytelepet, a „Pannónia” transzformátorházat, a városi vízművet, a Magyar Nemzeti Bank földalatti sziklaépítményeit, valamint a városban lévő hidakat, köztük mindenekelőtt a viaduktot.
Márföldy Aladár városi főmérnök (első világháborús utásztiszt) felkereste a német parancsnokságot, ahol találkozott az utászparancsnokkal is. Megbeszélésük, egyeztetésük során végül arra jutottak, hogy csupán a hidak (elsődlegesen a viadukt) felrobbantásától nem tudnak elállni – felsőbb parancsra hivatkozva.
Rengeteg robbantóanyagot szereltek fel a völgyhídra. Takács József, a városi vízmű főgépésze jelentette Márföldy Aladárnak, hogy előkészítették a németek a hidat robbantásra. Márföldy utasította Takácsot (első vh-ban haditengerészetnél torpedómester volt), hogy a robbantógyutacsokat távolítsa el a hídra szerelt töltetekből. Ezt Takács éjszaka el is kezdte végrehajtani, de csupán a nagy ívvel végzett, a kisívek esetében már csak annyi ideje volt, hogy a gyújtózsinórokat vágta el. (Az 1946 februárjában készült jegyzőkönyv szerint a robbantószerkezetet senki nem ellenőrizte 1945. március 21-22-ig.).
1945 januárjától folyamatos szovjet bombázás érte Veszprémet és környékét. Minden bombázás után a viadukt sértetlen maradt. A szovjetek támadásai március közepéig erősödtek. Folyamatos légitámadások érték a német alakulatokat. 1945. március 21-én éjszaka érte a legnagyobb légitámadás Veszprémet.
Hogy valójában mi történt azon az éjszakán a híddal, az adatok alapján eldönthetetlen. Némely feljegyzés szerint 1945. március 22-én éjszaka a visszavonuló németek robbantották fel a kisívet.
A városi légiriadó-napló adatai szerint: „Erős bombázás, légiaknák, a vízmű és a viadukt összebombázva”.
Benkő Lajos repülőhadnagy magánnaplójában így ír: „Március 21-ről 22-re forduló éjszaka orosz „Boston” repülőgépek bombázták a várost. A viadukt kisebb pillérje leomlott, forgalom a Hosszú (Jókai) utcán át…”
Hogy a szovjetek biztosítani tudják előrenyomulásukat a megrongált hidat faáthidalással tették járhatóvá. (A középső íven bombatalálat következtében beroppanás volt, 39 méter hosszan és 4 méter szélességben, valamint a kisívet javították.)
A háborús rombolást végül 1947-48-ban végezték el. A kisívet 1947-ben javították.
A bejegyzésben látható felvételek a kisív javításáról készültek (dia negatívok a helyismereti gyűjtemény tulajdonában vannak).
Forrás: A veszprémi völgyhíd ötvenéves című kiadvány